Selekcja musi być pozytywna

Co stanowi fundament każdej szkoły? Wiadomo od zawsze, że nie jest to budynek, pomoce naukowe, basen czy kort tenisowy. Nie ma i nie będzie dobrej szkoły bez dobrego nauczyciela i to na każdym poziomie kształcenia – od zerówki po wyższe uczelnie. Mimo że jest to prawda oczywista, od lat trwa selekcja negatywna do zawodu nauczycielskiego. Nie poprawi się jakość szkół poprzez nie kończące się reformy, gimnazjaliści nie staną się geniuszami i aniołami wskutek wydłużania bądź skracania czasu trwania nauki w gimnazjum. Muszą być dobrzy i kompetentni dyrektorzy szkół, którzy skompletują zespół dobrych i kompetentnych nauczycieli. Nie będą w stanie tego zrobić w sytuacji, gdy płace nauczycielskie wciąż są pod koniec stawki. Praca w szkole jest trudna i stresująca i nie wystarczy poczucie misji i powołania, aby podejmowali ją najlepsi z najlepszych. Chcielibyśmy wszyscy, aby nasze dzieci uczone były przez wyśmienitych pedagogów, jednak gdy mówi się o znaczącej podwyżce wynagrodzeń nauczycielskich podnosi się społeczna wrzawa – dlaczego właśnie oni maja więcej zarabiać. Edukacja to potęga
Dyktatorzy i przywódcy ustrojów autorytarnych i totalitarnych doskonale zdawali sobie sprawę z tego, że najłatwiej zarządzać niewykształconym tłumem. Brak elementarnej wiedzy u poddanych pozwalał na manipulowanie nimi i skłanianie do zachowań korzystnych dla władzy. Dlatego nie kształcono niewolników, a szkolnictwo polskie w czasie zaborów było mocni okrojone i ocenzurowane. Hitlerowcy podczas okupacji nakazali zamknięcie wszystkich polskich szkół, słusznie przewidując, że właśnie w nich mogą powstać ogniska buntu. Z siły edukacji zdawali sobie oczywiście sprawę w tym czasie nauczyciele i dlatego z narażeniem życia podejmowali się tajnego nauczania, z egzaminem maturalnym włącznie. W trochę trudnej sytuacji ustawił się reżim stalinowski wobec podporządkowanych sobie państw, które nie były republikami radzieckimi. Oficjalnie, także Polska, były to kraje niepodległe, więc nie było wymówki, aby nie odbywała się w nich nauka w ojczystym języku. Programy nauczania konstruowano pod kątem czołobitności wobec „wielkiego brata”, ale i tak nie udało im się uniknąć wzrastania pokoleń wykształconych ludzi, którzy w końcu reżim obalili.

Comments are closed.

Strony

Powiązane

  • Wiedza to nie doświadczenieWiedza to nie doświadczenie
    Niestety nie można sobie pozwolić na mylenie wiedzy z doświadczeniem. To, iż posiada się wiedzę na jakiś temat, nie będzie wcale oznaczało, iż jest się jednostką doświadczoną w posługiwaniu się …
  • Przydatne rozwiązaniaPrzydatne rozwiązania
    Niezwykle istotny wpływ na całe nasze życie ma nauka. Dzięki niej możemy dowiedzieć się wiele wspaniałych i ciekawych rzeczy, które bardzo mogą nam się przydać w późniejszym życiu. Dzisiejsza nauka …
  • Dzieci z deficytem umysłowymDzieci z deficytem umysłowym
    Zdarzają się szkoły, jakie są specjalnie prowadzone po to, aby pomóc niekiedy naprawdę małym dzieciom. Wszystko, co w nich się znajduje, jest specjalnie przygotowane po to, aby dobro dziecka miało …