Jak wyjaśniają dr William Cope i dr Mary Kalantzis w swoim kursie Coursera eLearning Ecology, e-doradztwo odnosi się do tego, czy technologia, której używasz, może umożliwić nowe możliwości i doświadczenia związane z uczeniem się i oceną.
Oto 7 e-zagadnień:
- Wszechobecne uczenie się.
Wszechobecne uczenie się ułatwia uczącym się dostęp do treści z dowolnego komputera lub urządzenia mobilnego, w trybie online lub offline, w dowolnym miejscu i czasie. Historycznie, wiedza i informacje były ograniczone przez klasę i przywileje, ale stworzenie sieciowego środowiska uczenia się otwiera dostęp do sprawdzonej wiedzy i mnóstwa faktów.
- Czy Twoi uczniowie mogą uczyć się w dowolnym miejscu i czasie, korzystając z preferowanego urządzenia?
- Czy mogą pracować w trybie offline (przynajmniej z niektórymi treściami)?
- Czy istnieją otwarte zasoby, z których mogą korzystać, jak również zasoby wymagane w kursie?
- Czy mogą korzystać z sieci ekspertów i zasobów?
- Aktywne tworzenie wiedzy.
Tworzenie nowych połączeń pomiędzy elementami informacji w celu stworzenia nowych znaczeń jest częścią procesu uczenia się. Uczący się bazują na istniejącej wiedzy i/lub na tym, co już wiedzą, dlatego pomocne są różnorodne działania, które są zorientowane zarówno na proces, jak i na produkt.
- Czy treści uczą się krok po kroku w ustrukturyzowanej sekwencji czy całościowo?
- Co uczący się mogą stworzyć, rozwinąć lub zrobić z tymi treściami?
- Czy możliwe jest tworzenie powiązań pomiędzy kluczowymi punktami?
- Czy kurs zawiera kombinację zadań łatwych i trudnych?
- Znaczenie multimodalne.
Tworzenie zasobów tekstowych, medialnych, dźwiękowych i danych jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Multimodalne zasoby dodają zainteresowania i przełamują styl uczenia się. Jeśli treść jest prezentowana na wiele sposobów, zapewnia to nie tylko możliwość wyboru preferowanego medium, ale także wzmocnienie pojęć po drodze.
- Czy kurs oferuje zasoby multimodalne?
- Czy uczestnicy mają możliwość tworzenia i przesyłania zadań w sposób multimodalny?
- Czy są możliwości uczenia się zarówno za pomocą druku, jak i wizualnie?
- Czy zasoby są zgodne z zasadami uniwersalnego uczenia się?
- Rekursywna informacja zwrotna.
Informacja zwrotna jest ważnym sposobem dla uczących się, aby sprawdzić ich postępy. Otrzymywanie informacji zwrotnej w odpowiednim czasie i w odpowiedniej formie zawsze było częścią każdego kursu, ale obecnie jest to najbardziej oczywiste w przypadku zajęć online. Pomaga to myśleć o tym, co się robi, o sukcesach i porażkach oraz o tym, jak można się poprawić.
- Czy uczący się otrzymują informację zwrotną natychmiast czy muszą na nią czekać?
- Czy istnieje możliwość uzyskania informacji zwrotnej od innych, czy też jest ona skoncentrowana na nauczycielu?
- Czy informacja zwrotna jest istotna i związana z zadaniem?
- Czy uczący się może śledzić swoje postępy w znaczący sposób?
- Inteligencja współpracy.
Niezależnie od tego, czy chodzi o udział w forum, czy o wspólną pracę nad zasobami, działania społecznościowe online zapewniają wsparcie i możliwość pracy zespołowej. Praca z innymi w przestrzeni współpracy stymuluje również więcej pomysłów.
- Czy Twój kurs nadaje się do prowadzenia forum lub projektu online? A może jedno i drugie?
- Czy uczący się muszą odpowiadać na pytania szczegółowe? A może jest to podpowiedź do działania?
- Czy współpraca jest wydarzeniem asynchronicznym czy synchronicznym? Czy może to być jedno i drugie?
- Czy jest jakiś wspólny cel?
- Metapoznanie.
Myślenie o myśleniu jest cenną aktywnością dla uczących się online. Pomaga Ci zastanowić się nad tym czego się nauczyłeś i dokąd zmierzasz. Pomaga określić obszary słabości i mocnych stron oraz pomaga zastanowić się jakie pytania zadawać.
- Jaki rodzaj metapoznania jest dostępny dla Twoich uczestników?
- Czy kurs nadaje się do przeprowadzania ankiet samooceny, quizów lub dzienników zajęć?
- Czy istnieje standardowy model, z którym uczestnicy mogą porównać swoją pracę?
- Czy jest możliwość przedyskutowania swoich przemyśleń z innymi?
- Zróżnicowane uczenie się.
Zróżnicowane uczenie się jest obecnie bardziej możliwe niż kiedykolwiek wcześniej. Odnosi się ono do personalizacji doświadczeń edukacyjnych lub dostosowania kursu do potrzeb i zainteresowań ucznia. W końcu nie każdy uczy się w ten sam sposób.
- Czy Twój kurs jest skoncentrowany na uczniu?
- Czy jest przeprowadzana ankieta lub ocena indywidualnych potrzeb edukacyjnych?
- Czy w trakcie kursu dostępne są odpowiednie porady i wsparcie?
- Czy uczący się mogą wybrać opcję wolnego lub szybkiego tempa? Albo taką, która jest dostosowana do ich poziomu?
Warto zastanowić się, jakie elementy są potrzebne do zaprojektowania i prowadzenia efektywnego kursu online, tak aby uczący się nie przegapili nowych sposobów uczenia się.