7 ugododnień w e-learningu

image

Jak wyjaśniają dr William Cope i dr Mary Kalantzis w swoim kursie Coursera eLearning Ecology, e-doradztwo odnosi się do tego, czy technologia, której używasz, może umożliwić nowe możliwości i doświadczenia związane z uczeniem się i oceną.

Oto 7 e-zagadnień:

  1. Wszechobecne uczenie się.
    Wszechobecne uczenie się ułatwia uczącym się dostęp do treści z dowolnego komputera lub urządzenia mobilnego, w trybie online lub offline, w dowolnym miejscu i czasie. Historycznie, wiedza i informacje były ograniczone przez klasę i przywileje, ale stworzenie sieciowego środowiska uczenia się otwiera dostęp do sprawdzonej wiedzy i mnóstwa faktów.
    • Czy Twoi uczniowie mogą uczyć się w dowolnym miejscu i czasie, korzystając z preferowanego urządzenia?
    • Czy mogą pracować w trybie offline (przynajmniej z niektórymi treściami)?
    • Czy istnieją otwarte zasoby, z których mogą korzystać, jak również zasoby wymagane w kursie?
    • Czy mogą korzystać z sieci ekspertów i zasobów?
  2. Aktywne tworzenie wiedzy.
    Tworzenie nowych połączeń pomiędzy elementami informacji w celu stworzenia nowych znaczeń jest częścią procesu uczenia się. Uczący się bazują na istniejącej wiedzy i/lub na tym, co już wiedzą, dlatego pomocne są różnorodne działania, które są zorientowane zarówno na proces, jak i na produkt.
    • Czy treści uczą się krok po kroku w ustrukturyzowanej sekwencji czy całościowo?
    • Co uczący się mogą stworzyć, rozwinąć lub zrobić z tymi treściami?
    • Czy możliwe jest tworzenie powiązań pomiędzy kluczowymi punktami?
    • Czy kurs zawiera kombinację zadań łatwych i trudnych?
  3. Znaczenie multimodalne.
    Tworzenie zasobów tekstowych, medialnych, dźwiękowych i danych jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Multimodalne zasoby dodają zainteresowania i przełamują styl uczenia się. Jeśli treść jest prezentowana na wiele sposobów, zapewnia to nie tylko możliwość wyboru preferowanego medium, ale także wzmocnienie pojęć po drodze.
    • Czy kurs oferuje zasoby multimodalne?
    • Czy uczestnicy mają możliwość tworzenia i przesyłania zadań w sposób multimodalny?
    • Czy są możliwości uczenia się zarówno za pomocą druku, jak i wizualnie?
    • Czy zasoby są zgodne z zasadami uniwersalnego uczenia się?
  4. Rekursywna informacja zwrotna.
    Informacja zwrotna jest ważnym sposobem dla uczących się, aby sprawdzić ich postępy. Otrzymywanie informacji zwrotnej w odpowiednim czasie i w odpowiedniej formie zawsze było częścią każdego kursu, ale obecnie jest to najbardziej oczywiste w przypadku zajęć online. Pomaga to myśleć o tym, co się robi, o sukcesach i porażkach oraz o tym, jak można się poprawić.
    • Czy uczący się otrzymują informację zwrotną natychmiast czy muszą na nią czekać?
    • Czy istnieje możliwość uzyskania informacji zwrotnej od innych, czy też jest ona skoncentrowana na nauczycielu?
    • Czy informacja zwrotna jest istotna i związana z zadaniem?
    • Czy uczący się może śledzić swoje postępy w znaczący sposób?
  5. Inteligencja współpracy.
    Niezależnie od tego, czy chodzi o udział w forum, czy o wspólną pracę nad zasobami, działania społecznościowe online zapewniają wsparcie i możliwość pracy zespołowej. Praca z innymi w przestrzeni współpracy stymuluje również więcej pomysłów.
    • Czy Twój kurs nadaje się do prowadzenia forum lub projektu online? A może jedno i drugie?
    • Czy uczący się muszą odpowiadać na pytania szczegółowe? A może jest to podpowiedź do działania?
    • Czy współpraca jest wydarzeniem asynchronicznym czy synchronicznym? Czy może to być jedno i drugie?
    • Czy jest jakiś wspólny cel?
  6. Metapoznanie.
    Myślenie o myśleniu jest cenną aktywnością dla uczących się online. Pomaga Ci zastanowić się nad tym czego się nauczyłeś i dokąd zmierzasz. Pomaga określić obszary słabości i mocnych stron oraz pomaga zastanowić się jakie pytania zadawać.
    • Jaki rodzaj metapoznania jest dostępny dla Twoich uczestników?
    • Czy kurs nadaje się do przeprowadzania ankiet samooceny, quizów lub dzienników zajęć?
    • Czy istnieje standardowy model, z którym uczestnicy mogą porównać swoją pracę?
    • Czy jest możliwość przedyskutowania swoich przemyśleń z innymi?
  7. Zróżnicowane uczenie się.
    Zróżnicowane uczenie się jest obecnie bardziej możliwe niż kiedykolwiek wcześniej. Odnosi się ono do personalizacji doświadczeń edukacyjnych lub dostosowania kursu do potrzeb i zainteresowań ucznia. W końcu nie każdy uczy się w ten sam sposób.
    • Czy Twój kurs jest skoncentrowany na uczniu?
    • Czy jest przeprowadzana ankieta lub ocena indywidualnych potrzeb edukacyjnych?
    • Czy w trakcie kursu dostępne są odpowiednie porady i wsparcie?
    • Czy uczący się mogą wybrać opcję wolnego lub szybkiego tempa? Albo taką, która jest dostosowana do ich poziomu?

Warto zastanowić się, jakie elementy są potrzebne do zaprojektowania i prowadzenia efektywnego kursu online, tak aby uczący się nie przegapili nowych sposobów uczenia się.