Chmury słowne w edukacji: Zmień zabawkę w narzędzie

image

Jak używać chmur słownych w edukacji?

Pomysły przed czytaniem:

Powszechną strategią przed czytaniem, która pomaga uczniom zaangażować się w treść fragmentu, zwłaszcza podręcznika, jest przeglądanie nagłówków, zdjęć, podpisów i innych informacji organizujących przed przeczytaniem właściwego tekstu. Aktywizowanie wcześniejszej wiedzy na dany temat i przewidywanie treści pomaga uczniom zrozumieć, jak ująć materiał w ramy podczas czytania, co przekłada się na lepsze jego zrozumienie i późniejsze odnalezienie. Chmura wyrazów w prosty sposób podkreśla najczęściej używane terminy, dając uczniom szybki podgląd, co jest bardzo pomocne w przypadku fragmentów artykułów z czasopism lub literatury, gdzie nie ma nagłówków lub obrazków, które mogłyby posłużyć jako przewodnik.

Aby uczynić korzystanie z chmur słownych bardziej interaktywnym zajęciem dla uczniów, można pokazać im chmurę słowną i sprawdzić, czy potrafią przewidzieć, jaki dokument historyczny przedstawia. Albo powiedz uczniom, że będziecie analizować konkretne przemówienie polityczne z 1960 roku i poproś ich, aby przewidzieli, jak będzie wyglądać chmura słów. Pokaż chmurę słów i poproś uczniów, aby zagłosowali, czy ich zdaniem jest to przemówienie z lat 30-tych czy z 2010 roku. Każda z tych strategii da każdemu uczniowi możliwość oceny swojego rozumienia danego okresu czasu lub tematu, mentalnie przygotuje uczniów do lekcji w danym dniu i sprawi, że będą bardziej zainteresowani poznaniem odpowiedzi.

Pomysły po lekturze:

Po przeczytaniu fragmentu i przedyskutowaniu go z klasą, pokaż uczniom chmurę słów z tekstu i poproś, by porównali ją z analizą swojej klasy. Czy tematy, które zdaniem klasy były najsilniejsze, są najbardziej widoczne w chmurze słów? Czy są terminy lub idee, które zostały przedstawione w chmurze słów, a o których klasa nie wspomniała? W tego typu analizach istnieją dwa istotne sposoby, w jakie chmury słów demonstrują niezrozumienie języka angielskiego przez komputer. Czasowniki w czasie teraźniejszym i przeszłym lub rzeczowniki w liczbie pojedynczej i mnogiej są liczone oddzielnie, z powodu różnej pisowni, więc mogą nie być pokazane tak wyraźnie, jak zostały użyte. Ponadto, fragment, w którym wielokrotnie użyto wyrażenia "nieważne", stworzy chmurę słów, która oddzieli "nieważne" od "ważne", co może być mylące dla uczniów. Ponieważ chmura słów nie jest narzędziem doskonałym, zidentyfikowanie jej sprzeczności z analizami uczniów może prowadzić do bardziej interesujących dyskusji w klasie.

Najczęściej używanym generatorem chmur słów online jest Wordle, który daje kleksa tekstu, ale ostatnio dowiedziałem się o Tagxedo, który jest w stanie przekształcić obraz, nawet szczegółową fotografię, w chmurę słów (ale działaj szybko, to w końcu będzie funkcja "pro"). To nadaje się do nowego rodzaju zadania, być może świetny dodatek do klasy marketingu, w którym studenci są wyzwani, aby znaleźć najlepszy obraz, aby przekazać wiadomość o fragmencie, i przedstawić go jako sztuki słowa. Kto może stworzyć najlepszą chmurę słów, aby reprezentować ten rozdział książki ekonomicznej? A jako bonus dla Ciebie, to tworzy zestaw chmur słów wygenerowanych przez studentów, które możesz wykorzystać w następnym semestrze, aby przygotować mózgi studentów do tych tematów.

Pomysły po zadaniu:

Analizowanie tekstu za pomocą chmury słów może być użytecznym sposobem dla studentów na przejrzenie ich własnych prac przed oddaniem ich do druku. Czy jeden przymiotnik nie powtarza się zbyt wiele razy? Czy idee, które autor chciał przekazać naprawdę się wyróżniają? Uczniowie będą musieli zrozumieć ograniczenia analizy chmury słów i to, że powtarzanie idei nie jest kluczem do perswazyjnego lub wysokiej jakości pisania, ale chmura słów może być użytecznym narzędziem dla pisarzy i redaktorów. Słyszałem również, że jest to dobre narzędzie do pisania technicznego. Czy w moim życiorysie zbyt często używam słów "pomógł" lub "wspaniały"?

Dla instruktorów:

Proste, obiektywne wyświetlanie danych w chmurze słów może dać ci dodatkowy wgląd, gdy przychodzi do analizy ocen twoich nauczycieli. Po jednym z warsztatów, które prowadziłem tej jesieni, uczestnicy wypełnili ankietę online i dodali komentarze, które pomogły mi upewnić się, że spełniam ich potrzeby. Przeglądając odpowiedzi, skupiłam się głównie na tym, jakich tematów powinnam poruszyć więcej, a jakich mniej. Po kolejnej prezentacji otrzymałem kolejną falę informacji zwrotnych, które dały inne wyniki w odniesieniu do tematów, które powinienem poruszyć w większym lub mniejszym stopniu. Z ciekawości przepuściłem oba zestawy pisemnych komentarzy przez Wordle i odkryłem, że koncentrowałem się na niewłaściwym podejściu do warsztatów. Jedną rzeczą, która najbardziej wyróżniała się w obu zestawach odpowiedzi, a z której nie zdawałem sobie sprawy patrząc tylko na dane z ankiety, był "czas". Największym zmartwieniem obu grup było to, ile czasu zajmie wdrożenie nowych strategii, które zasugerował mój warsztat. Bądźcie jednak ostrzeżeni, kiedy robicie to z ocenami... Kiedy większość studentów powie, że jesteście "wcale nie nudni", a kilku powie, że jesteście "naprawdę nudni", to w obu przypadkach pojawią się one jako "NUDNE".

Bonus:

Podczas badania chmur słów i analizy tekstu, znalazłem inne interesujące narzędzie online. Ta strona internetowa ma kilka analizatorów, aby powiedzieć użytkownikom cechy, takie jak typ osobowości, nastrój, pozytywność lub negatywność, a nawet męskość lub kobiecość lub pisarza. Chociaż nie mogę poświadczyć prawdziwości tych narzędzi analitycznych, brzmią one całkiem fajnie. Najbardziej intrygującym narzędziem może być analizator "klasyki", który mówi, jak bardzo tekst jest podobny do stylu pisania wielu klasycznych autorów. Jak na razie ten artykuł to w 20% Oscar Wilde, a w 18% Friedrich Nietzsche. Czy studenci literatury mogliby napisać opowiadanie w stylu Marka Twaina, a potem zmienić je tak, by naśladowało Edgara Allena Poe? Byłoby fajnie spróbować.