Jak powinniśmy uczyć się gramatyki?

image

Czy w ogóle musimy się jej formalnie uczyć?

W społeczności uczącej się języków obcych istnieje wiele opinii na temat gramatyki, zarówno ze strony nauczycieli, jak i uczących się.

Niektórzy uważają, że podejście oparte na gramatyce jest kluczem do efektywnej nauki języka. Twierdzą, że dokładna nauka gram atyki jest niezbędna do zrozumienia struktury języka. Upierają się, że bez zrozumienia gramatyki, język byłby zlepkiem słów trudnym do rozszyfrowania. Niektórzy posuwają się nawet do stwierdzenia, że najpierw trzeba dobrze opanować gramatykę, nawet przed rozpoczęciem nauki języka. Ja nazywam to podejściem czysto analitycznym.

Z drugiej strony, inni uważają dokładnie odwrotnie: że podręczniki do gramatyki są niepotrzebną przeszkodą, która spowalnia proces uczenia się. Zasady gramatyczne powinny być wywnioskowane wyłącznie z języka, a nie odwrotnie. Zgodnie z tą wizją, uczeń powinien zacząć "atakować" język tak szybko, jak to tylko możliwe. Masowa ekspozycja i dedukcja są tu kluczowymi czynnikami. Ja nazywam to podejściem czysto indukcyjnym.

Definicja gramatyki

Znalazłem dość interesującą definicję gramatyki. Gramatyka jest "strukturalną podstawą naszej zdolności do wyrażania siebie. Im bardziej jesteśmy świadomi tego, jak ona działa, tym bardziej możemy kontrolować znaczenie i skuteczność sposobu, w jaki my i inni używamy języka. Może ona sprzyjać precyzji, wykrywać wieloznaczność i wykorzystywać bogactwo wypowiedzi. To może pomóc każdemu, nie tylko nauczycielom języków, ale wszystkim nauczycielom wszystkiego".

Uderzyło mnie zdanie: Im bardziej jesteśmy świadomi tego, jak to działa. Nie sądzę, żebyśmy musieli być świadomi tego, jak to działa. Musimy po prostu sprawić, żeby to działało. Kiedy język płynie i jest precyzyjnie wyrażany, nauczyliśmy się jego gramatyki. Pięcioletnie dzieci nie są nawet świadome słowa gramatyka, a jednak są w stanie układać pełne, poprawne zdania w swoim ojczystym języku.

Złamanie kodu

Naszym celem jest komunikacja. Nie chcemy dobrze radzić sobie z ćwiczeniami gramatycznymi i związanymi z nimi zagadnieniami. Gramatyka zostanie zinternalizowana, jeśli uczący się będzie pracował w sposób naprawdę efektywny.

Postrzegam języki jako kody. Każdy język ma inny kod. Języki to sposoby, w jakie istoty ludzkie "kodują" dźwięki i słowa, aby przekazać wiadomość. Jeśli komunikujemy się skutecznie, złamaliśmy kod.

Aby złamać kod, musimy odkryć jego wzorce. Tojest właśnie klucz.

Po złamaniu kodu, język się rozwija i wszystko staje się łatwe i przyjemne.

Jak złamać kod?

Głównym pytaniem jest, jak złamać kod? Jak znaleźć metodę, aby to wszystko zastosować w praktyce?

Pozwól, że podam Ci przykład analizowania i wnioskowania.

Rozważmy następujący ciąg liczb całkowitych, zwanych liczbami Fibonacciego:

0 1 1 2 3 5 8 13…

Zamiast podawać wyjaśnienie, podpowiem Ci, że istnieje precyzyjny i prosty wzór pomiędzy sąsiednimi liczbami, rozpatrywanymi parami. Czy udało Ci się to rozgryźć? Jeśli nie, spróbuj jeszcze raz, warto się postarać.

Ok, czy znalazłeś rozwiązanie? Czy nie czujesz satysfakcji?

Teraz wyobraź sobie, że po prostu dałem ci następującą definicję:

Pierwsze dwie liczby w ciągu Fibonacciego to 0 i 1, a każda kolejna liczba jest sumą dwóch poprzednich. W kategoriach matematycznych, ciąg Fn Fibonacciego jest zdefiniowany przez relację rekurencji:

Fn= Fn-1 + Fn-2

Z wartościami początkowymi F0 = 0, F1 = 1.

Dzięki temu wystarczy wstawić liczby, które stanowią początkowe wartości nasion, aby otrzymać sekwencję. Nauczyłeś się pojęcia serii Fibonacciego, powiedziano Ci, jak to działa. W pierwszym przypadku, zamiast tego, masz rozgryźć to sam. Jeśli to zrobiłeś, mózg podjął wysiłek, aby znaleźć wzór. Wysiłek ten jest o tyle ważny, że powoduje tworzenie się sieci neuronowych. Wnioskowanie o rzeczach z niewielką pomocą z zewnątrz jest ważne.

Moje techniki

Jestem osobą bardzo zorientowaną na cel i upewniam się w 100%, że będę w stanie komfortowo komunikować się w języku docelowym.

Aby to osiągnąć, usuwam cały tłuszcz i skupiam się tylko na tym, co jest niezbędne do używania języka. Po prostu wybieram teksty, które odpowiadają moim zainteresowaniom i intuicyjnie staram się zrozumieć gramatykę poprzez obserwację rzeczywistego języka native speakerów. Jestem spokojny i zrelaksowany, ponieważ mam świadomość, że jedno zdanie zawiera w sobie całą gramatykę, jaką muszę znać, aby wyrazić daną myśl, tak jak ciąg Fibonacciego zawiera klucz do jego zakodowania w kilku liczbach. W mojej metodzie mniej znaczy więcej.