Jak długo trwa nauka języka?

image

Ile czasu zajęło Ci nauczenie się hiszpańskiego?

Ile czasu zajęło Ci nauczenie się chińskiego mandaryńskiego?

Jak długo trwa nauka języka?

Dostaję te pytania cały czas. Jako osoba ucząca się 13 języków, ludzie często chcą wiedzieć, ile czasu potrzeba, aby to wszystko osiągnąć.

Jest to trudne pytanie, ale zasługuje na odpowiedź. W końcu, jeśli chcesz wyruszyć w tę podróż, chcesz mieć jakieś pojęcie o tym, kiedy to osiągniesz, prawda?

Zanim jednak dojdziemy do tej odpowiedzi, będziemy musieli zmierzyć się z dwoma kluczowymi problemami:

Co to znaczy "nauczyć się" języka?

Jeśli chcemy wiedzieć, jak długo potrwa podróż, musimy dowiedzieć się, dokąd zmierzamy.

Na początek, wiemy, że chcemy nauczyć się języka. Ale

co to w ogóle znaczy nauczyć się języka?

Większość powiedziałaby, że język jest nauczony, gdy znamy go płynnie.

Więc, jeśli zamienimy nasze terminy, oznacza to, że prawdziwym pytaniem jest:

Ile czasu zajmuje osiągnięcie biegłości w języku?

Jak do tej pory, tak dobrze, prawda?

Nie do końca. Podobnie jak czasownik " uczyć się", definicja płynności jest równie śliska. Niektórzy utożsamiają płynność z perfekcją. Inni utożsamiają ją z byciem po prostu funkcjonalnym.

To duża rozpiętość. Zbyt duża.

Nawet jeśli przyjmiemy, że płynność oznacza po prostu "znać język dobrze", nie możemy zajść zbyt daleko, przynajmniej dopóki nie wiemy jak dobrze chcemy się uczyć danego języka.

Na szczęście istnieje kilka doskonałych źródeł, które mogą pomóc Ci w określeniu, jak dobrze chcesz znać dany język. Zasoby te pozwolą Ci określić cel, wokół którego będziesz mógł zaplanować swoją podróż do nauki i pomogą Ci ustalić krótko-, średnio- i długoterminowe cele jako kamienie milowe.

Zasoby te znane są jako ramy biegłości (proficiency frameworks). Istnieją dwie główne, używane obecnie na całym świecie, z których najbardziej popularna jest skala CEFR. Skala CEFR dostarcza kilku różnych poziomów biegłości językowej, z których każdy może być użyty do wsparcia swojej własnej, osobistej definicji płynności.

Osobiście uważam, że język jest opanowany na poziomie biegłości, kiedy rozwinąłem swoje umiejętności mówienia, słuchania, czytania i pisania do poziomu B2 w globalnej skali CEFR:

Potrafi zrozumieć główne myśli zawarte w złożonych tekstach, zarówno na tematy konkretne, jak i abstrakcyjne, włączając w to dyskusje techniczne z zakresu swojej specjalizacji. Potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, że regularne kontakty z rodzimymi użytkownikami języka są całkiem możliwe, nie obciążając przy tym żadnej ze stron. Potrafi formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne w szerokim zakresie tematów, a także przedstawić swój punkt widzenia na aktualny temat, podając zalety i wady różnych rozwiązań.

Celuję w ten poziom w szczególności dla płynności, ponieważ jest to najbardziej zaawansowany poziom na skali bez przechodzenia do profesjonalnego lub akademickiego poziomu biegłości.

To, jak szybko się uczysz, zależy od kilku czynników

Kiedy już określisz, jak chciałbyś zdefiniować płynność w języku obcym, musisz być świadomy niezliczonych obiektywnych i subiektywnych czynników, które wpłyną na to, jak szybko osiągniesz poziom płynności.

Czynniki obiektywne

Głównym obiektywnym czynnikiem (tzn. czynnikiem, który nie zależy od nas samych), który wpływa na to, ile czasu zajmie nam osiągnięcie płynności jest odległość językowa pomiędzy naszym językiem ojczystym a językiem docelowym.

Aby to zrozumieć, ważne jest, aby postrzegać każdy język jako system, który składa się z kilku podsystemów. Chociaż każdy język jest wyjątkowy na swój sposób, wszystkie języki składają się z

z tych samych podstawowych struktur.

Spójrzmy na przykład na język włoski.

Włoski jest językiem ludzkim, co oznacza, że składa się z podsystemów języka ludzkiego: Składnia, Leksykon, Fonetyka, itd.

Porównując dowolne dwa języki, zauważymy, że ich podsystemy mogą być blisko spokrewnione, daleko spokrewnione lub gdziekolwiek pomiędzy.

Jeśli porównamy włoski z hiszpańskim, zauważymy, że istnieją podobieństwa w prawie każdym obszarze: szyk wyrazów (składnia), słownictwo (leksykon), system dźwiękowy (fonetyka). Możemy powiedzieć, że włoski i hiszpański są językami bliskimi.

Jeśli porównamy włoski z japońskim, znajdziemy mniej podobieństw, a więcej różnic. Język włoski ma szyk wyrazów Subject-Verb-Object (SVO), podczas gdy japoński ma szyk wyrazów Subject-Object-Verb.

Co więcej, włoski ma większy zasób dźwięków niż japoński, a słowniki obu języków są prawie całkowicie różne. Dlatego możemy powiedzieć, że włoski i japoński są językami odległymi.

Biorąc za punkt odniesienia swój język ojczysty, można stwierdzić, że każdy język na Ziemi może być uznany za język bliski lub daleki, w zależności od wewnętrznych struktur językowych, które są porównywane.

Osiągnięcie biegłości w bardziej odległym języku będzie nieuchronnie wymagało więcej czasu niż w przypadku języka bliższego.

Czynniki subiektywne

Istnieje również kilka subiektywnych czynników, które wpływają na to, jak długo zajmie Ci osiągnięcie płynności.

Czynniki te są zależne od Ciebie jako osoby, co oznacza, że możesz nimi manipulować tak, aby szybciej nauczyć się języka docelowego. To jest coś, czego nie można zrobić z dystansem językowym.

Trzy subiektywne czynniki to:

  • Twoje poprzednie doświadczenia w nauce języka
  • Twoje mikro i makro środowisko
  • Twój czas spędzony nad zadaniem

 

Wcześniejsze doświadczenia w nauce języków obcych

W nauce języków obcych, doświadczenie odgrywa dużą rolę w tym jak szybko przyswoisz nowy język. Jeśli nigdy wcześniej nie uczyłeś się języka, to Twój pierwszy język obcy zajmie Ci więcej czasu niż prawie każdy kolejny, niezależnie od odległości językowej.

Kiedy już będziesz miał za sobą ten pierwszy język obcy, będziesz miał większe zrozumienie ogólnej nauki języka, a każdy nowy język będzie przychodził Ci z większą łatwością niż poprzedni.

Mikro- i makrośrodowisko

Miejsce i sposób, w jaki żyjesz, również odgrywają dużą rolę w szybkości przyswajania języka.

Na najszerszym poziomie, na Twoją naukę ma wpływ Twoje makrośrodowisko. Jest to w dużej mierze funkcja miejsca, w którym mieszkasz: kraju, regionu lub stanu, a także miasta, w którym się znajdujesz. W zależności od Twojego indywidualnego makrośrodowiska, łatwiej lub trudniej będzie Ci osiągnąć biegłość w języku obcym.

Na przykład, jeśli uczysz się hiszpańskiego w Walencji, w Hiszpanii, masz makrośrodowisko, które zwiększy Twoją szybkość uczenia się.

Jeśli, z drugiej strony, uczysz się hiszpańskiego w Pekinie, w Chinach, twoje mikrośrodowisko nie zwiększy twojego tempa nauki, a może je nawet zmniejszyć.

Na bardziej intymnym poziomie, na Twoją naukę ma wpływ Twoje mikrośrodowisko. Jest to w dużej mierze funkcja tego, jak żyjesz i kim się otaczasz. Wybory dokonane w mikrośrodowisku mogą dodać lub odjąć od wszelkich zalet lub wad do nauki spowodowanych przez makrośrodowisko.

Jeśli uczysz się hiszpańskiego w Walencji w Hiszpanii, ale mieszkasz, pracujesz i utrzymujesz kontakty towarzyskie tylko z osobami, które nie mówią po hiszpańsku, masz mikrośrodowisko, które zmniejszy Twoją szybkość uczenia się.

Jeśli uczysz się hiszpańskiego w Pekinie w Chinach, ale mieszkasz, pracujesz i utrzymujesz kontakty towarzyskie tylko z osobami hiszpańskojęzycznymi, masz mikrośrodowisko, które zwiększy Twoją szybkość uczenia się.

Najszybsza droga do płynności zawsze będzie prowadziła przez dostosowanie makro i mikrośrodowiska tak, aby oba wspierały Twoje cele nauki. Drugą najszybszą ścieżką jest rozwój odpowiedniego mikrośrodowiska. Jeśli możesz mieszkać, pracować lub w inny sposób utrzymywać kontakty towarzyskie z osobami posługującymi się językiem docelowym, korzyści te zawsze przewyższą zalety lub wady położenia geograficznego.

Czas na wykonanie zadania

Wreszcie, mamy być może najbardziej oczywisty z czynników, które wpływają na szybkość uczenia się języka: jak dużo nauki faktycznie wykonujesz!

Osoba ucząca się, która poświęca więcej godzin na naukę, dzień w dzień, zawsze osiągnie swój cel szybciej niż osoba, która poświęca mniej godzin lub poświęca tyle samo godzin w dłuższym okresie czasu.

Opowieść o dwóch uczących się osobach

Aby zilustrować, jak te obiektywne i subiektywne czynniki działają razem, aby zwiększyć lub zmniejszyć czas potrzebny na naukę języka, spójrzmy na dwa teoretyczne przykłady.

Mark i John są Amerykanami w wieku 35 lat.

Mark uczy się japońskiego, który jest językiem odległym od jego ojczystego angielskiego. Mark nie miał wcześniejszych doświadczeń językowych i mieszka w rejonie Teksasu, który jest stosunkowo pozbawiony rodzimych użytkowników języka japońskiego. W związku z tym, niema on

animakro-, ani mikrośrodowiska, które sprzyjają szybkiej nauce japońskiego. Mark jest również żonaty i ma wiele zobowiązań n

aangażowanie językowe w jego codziennym życiu.

Jeśli Mark poświęci godzinę czasu na zadanie każdego dnia, osiągnie poziom B2 w skali CEFR w ciągu około 3-5 lat.

John, z drugiej strony, uczy się portugalskiego, który jest językiem zbliżonym do jego ojczystego angielskiego. John zna już dwa języki obce na poziomie B2: Koreański, oraz Hiszpański. Co więcej, pracuje w branży językowej jako nauczyciel hiszpańskiego, więc codziennie ma kontakt z osobami uczącymi się tego języka. John, który od niedawna jest singlem, postanowił przeprowadzić się do Portugalii (makrośrodowisko) i planuje zaprzyjaźnić się z miejscowymi (mikrośrodowisko).

Jeśli Jan poświęci godzinę czasu na zadanie każdego dnia, osiągnie poziom B2 w skali CEFR w ciągu 2-6 miesięcy.

Zauważ, że Mark i John poświęcili tyle samo czasu dziennie na naukę języka, ale ze względu na wszystkie inne subiektywne i obiektywne czynniki, John ma możliwość osiągnięcia płynności w czasie od 3% do 16% całkowitego czasu, który Mark poświęci na naukę.

To jest duża różnica!

Chociaż przykłady Marka i Jana powyżej są dość skrajne, ważne jest, aby zrozumieć, że jest o wiele więcej do szybkości uczenia się niż tylko zainwestowany czas.

Wniosek

A więc, jak długo trwa nauka języka?

To pytanie jest bardzo niejasne, ponieważ opiera się na terminach takich jak nauka i płynność, których znaczenie zmienia się w zależności od osoby.

W twoim przypadku, polecam zawęzić możliwości poprzez zdefiniowanie płynności dla siebie.

Najłatwiej jest to zrobić poprzez ustalenie poziomu B2 w skali CEFR jako stanu docelowego, jako punktu płynności.

Kiedy już wiesz, do czego dążysz, musisz spojrzeć na dystans językowy pomiędzy twoim językiem ojczystym a językiem docelowym, aby uzyskać ogólne pojęcie o tym, jak trudno będzie osiągnąć płynność. Następnie, możesz w końcu spojrzeć na swoją indywidualną sytuację i zobaczyć, jakie subiektywne czynniki możesz wpłynąć na swoje życie, aby przyspieszyć swoją drogę do nauki.

Należy pamiętać, że tempo osiągania płynności zawsze będzie się zmieniać. Czynniki będą rosnąć, zmieniać się i rozwijać w zależności od wybranego języka, doświadczenia w nauce i sytuacji życiowej.

Być może nie ma skrótów do płynności, ale teraz wiesz dokładnie, co jest potrzebne, aby osiągnąć ten cel w odpowiednim czasie!