Edukacja, a rynek pracy w Polsce.

System edukacji w Polsce nie należy do najwybitniejszych, aczkolwiek nie można powiedzieć, że jest też najgorszy. Nasze szkoły wykształciły nie jednego, naukowca czy informatyka docenionego na całym świecie. Największym na pewno minusem naszego systemu oświaty jest niedopasowanie go do rynku pracy. Osoba kończącym studia w Polsce bardzo ciężko jest znaleźć obecnie pracę. W szczególności widzimy to po kierunkach humanistycznych. Co jest tutaj, ponieważ te kierunki wybiera najwięcej młodych Polaków. Uczelnie są jeszcze mało elastyczne na zmieniający się rynek pracy, ale widać już pierwsze działania mające na celu promocję tych kierunków po których idzie znaleźć prace. Również Ministerstwo Edukacji wzięło się w końcu do roboty i wraz z uczelniami tworzą kampanie promujące wybrane kierunki. Obecnie największe zapotrzebowanie jest na absolwentów kierunków ścisłych. Jak pokazują aktualne badania najbardziej potrzebni na rynku pracy są: informatycy, matematycy, ekonomiści i studenci kierunków technicznych. Pół roku po zakończeniu studiów 80% absolwentów Krakowskich uczelni jak Akademia Górniczo Hutnicza, Uniwersytet Ekonomiczny i Politechnika Krakowska znalazło pracę. Z czego czterech na pięciu wykonuje pracę w danym zawodzie. Problemu ze znalezieniem pracy nie mają również filolodzy, ale jak się okazuje nie popularnych języków tylko nietypowych jak np. czeski czy szwedzki. Kierunki, które jeszcze dają pracę to: Metalurgia, Elektrotechnika, Budownictwo lądowe, Górnictwo i geologia, Geodezja i kartografia. Niestety absolwenci kierunków humanistycznych o takim zapotrzebowaniu rynku pracy mogą tylko pomarzyć. W najgorszej sytuacji są politolodzy, psycholodzy i absolwenci pedagogiki.

Comments are closed.

Strony

Powiązane

  • Znaczenie nauki w dzisiejszym świecieZnaczenie nauki w dzisiejszym świecie
    Fizyka, chemia, biologia, medycyna, inżynieria, astronautyka, astronomia-wszystkie te dziedziny , szerzej pojęte można nazwać zagadnieniami naukowymi. Uczeni zajmują się nimi w sposób szczególny, analizując wszystkie dotychczasowe badania, tezy, obserwacje, wyniki …
  • Nauka może być przyjemnaNauka może być przyjemna
    Jak najbardziej trzeba to pokazać dziecku. Jeśli pokaże się to, że nauka jest przyjemna, będzie można wtedy zachęcić go do przyswajania określonej wiedzy. Dzięki temu nie będzie ono miało żadnych …
  • Nauka czytania – formyNauka czytania – formy
    Dla większości szkół podstawowych zwłaszcza względem pierwszych klas edukacja rozpoczyna się na etapie nauki pisania. Oczywiście nauka czytania jak najbardziej wprowadzana jest w ramach takiego zagadnienia. Dzieci poznają alfabet zarówno …